Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2013

Ίδρυση αυτόνομου δημοτικού πανεπιστημίου στο Αγρίνιο.

  

fanis

Του Θεοφάνη Παπαδόπουλου*

 

Σε προηγούμενα άρθρα επιχειρηματολόγησα υπέρ της ίδρυσης αυτόνομου Δημοτικού Πανεπιστημίου το οποίο θα λειτουργεί ως Ν.Π.Δ.Δ. και θα συσταθεί με τη σύμπραξη φορέων της πόλης του Αγρινίου και Ιδιωτικών (μη Κερδοσκοπικών) Ιδρυμάτων.

Σύμφωνα με το Σύνταγμα μπορεί ο Δήμος Αγρινίου να δημιουργήσει αυτόνομο Πανεπιστημιακό Ίδρυμα. Το άρθρο 16 παράγραφος 5 του Συντάγματος επιτρέπει σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου να παρέχουν ανώτατη εκπαίδευση. Συγκεκριμένα αναφέρει: «Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Τα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Κράτους, έχουν δικαίωμα να ενισχύονται οικονομικά από αυτό και λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμους που αφορούν τους οργανισμούς τους. Συγχώνευση ή κατάτμηση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μπορεί να γίνει και κατά παρέκκλιση από κάθε αντίθετη διάταξη, όπως ορίζει ο νόμος.»

Με αφορμή την επικαιρότητα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τη μη πραγματοποίηση μαθημάτων τρεις μήνες μετά την έναρξης της ακαδημαϊκής χρονιάς και των γεγονότων που υποβαθμίζουν την ακαδημαϊκή εκπαίδευση επαναφέρω την πρόταση προς την Τοπική Κοινωνία για ίδρυση αυτόνομου Δημοτικού Πανεπιστημίου στο Αγρίνιο. Είναι λυπηρό η πόλη του Αγρινίου, η 8η πληθυσμιακή πόλη της Ελλάδας, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, ξεπερνώντας και τον Δήμο Ιωαννιτών, να μην έχει πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Δυστυχώς η Πολιτεία, παράγοντες από όμορες μεγάλες πόλεις που διαθέτουν Πανεπιστήμια, η χρόνια αδράνεια των φορέων της πόλης και η «εμφύλια» διαμάχη με το Μεσολόγγι οδήγησαν το Αγρίνιο να μην έχει πανεπιστημιακή εκπαίδευση, αλλά και το Μεσολόγγι χωρίς τεχνολογική εκπαίδευση.

Όλοι μας έχουμε συμμετάσχει σε συζητήσεις για τα οικονομικά οφέλη της τοπικής κοινωνίας από την εγκατάσταση Πανεπιστημίου στο Αγρίνιο. Οφέλη που θα προέρχονταν από την ιδιωτική κατασκευή διαμερισμάτων, το real estate για φοιτητές, την αύξηση της εμπορικής κίνησης των καταστημάτων, την ανάπτυξη των καταστημάτων διασκέδασης κ.α. Δεν ενδιαφερθήκαμε, ούτε επικεντρωθήκαμε στα πολυδιάστατα και πολυεπίπεδα οφέλη (οικονομικά και αναπτυξιακά, όσο επιστημονικά και πολιτισμικά) που μπορούσε να έχει ευρύτερα στην ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας, όπως είναι:

- προσέλκυση φοιτητών και επιστημονικού δυναμικού υψηλής εξειδίκευσης,

- προσέλκυση νέων επενδύσεων και επιχειρήσεων με σκοπό να αξιοποιήσουν το ανθρώπινο δυναμικό του Πανεπιστημίου,

- ενσωμάτωση της έρευνας στην παραγωγή, από τις τοπικές Αρχές, για την ανάπτυξη της πόλης και της ευρύτερης περιοχής,

- ευκαιρίες για διά βίου μάθηση των κατοίκων της περιοχής,

- προσέλκυση συνεδριακού, επιστημονικού και ερευνητικού τουρισμού μέσα από την οργάνωση επιστημονικών συνεδρίων, διαλέξεων και σεμιναρίων,

- αξιοποίηση και ανανέωση της ξεχωριστής ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομίας της περιοχής,

- σύσταση κέντρων και εργαστηρίων,

- διαχείριση πνευματικών δικαιωμάτων και εφευρέσεων που μπορούν να προβάλουν την πόλη μας στο εξωτερικό και

- γενικότερα δημιουργία ευρύτερων προοπτικών ανάπτυξης στον τομέα της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης, των τεχνών και του πολιτισμού.

Η δημιουργία Δημοτικού Πανεπιστημίου δεν είναι μια ακόμη ουτοπιστική ιδέα για την ανάπτυξη της περιοχής του Αγρινίου. Σε δυσκολότερες εποχές δημιουργήθηκε και λειτουργεί από το1961 η Παπαστράτειος Δημοτική Βιβλιοθήκη Αγρινίου(δωρεά της εταιρείας Παπαστράτος Α.Β.Ε.Σ.) ως Ν.Π.Δ.Δ., τον Οκτώβριο του 1966 στις αίθουσες του 4ου Δημοτικού Σχολείου στεγάστηκε το 1ο Λαϊκό Πανεπιστήμιο και το 1981 ιδρύθηκε το 1ο Δημοτικό Θέατρο στην Ελλάδα ως «Θέατρο του Δήμου Αγρινίου».

Η καθεστηκυία αντίληψη που έλεγε ότι όλα πρέπει να γίνονται από το κράτος και ίσχυε μέχρι σήμερα έχει παρέλθει. Αυτοδιοίκηση δεν σημαίνει μόνο διαχείριση χρημάτων και υποδομών που παρέχονται από την κεντρική διοίκηση, αλλά δημιουργία θεσμών, συνθηκών και εργαλείων για την δημιουργία πλούτου και κοινωνικών δράσεων από τους πολίτες. Όταν οι κοινωνίες θέλουν και έχουν όραμα να αναπτυχθούν οικονομικά, πολιτιστικά, εκπαιδευτικά θα πρέπει να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και δράσεις.

 

 

* Ο κ. Θεοφάνης Παπαδόπουλος είναι από το Παναιτώλιο, έχει σπουδάσει Πληροφορική στο Ε.Α.Π., έχει M.B.A. με εξειδίκευση στην Τραπεζική & Χρηματοοικονομική από το Α.Π.ΚΥ., έχει διδάξει Πληροφορική σε δημόσιο Ι.Ε.Κ. και εργάζεται ως στέλεχος στον ιδιωτικό τομέα.

Στο παρόν άρθρο εκφράζονται προσωπικές απόψεις.



Πηγή:agrinionews 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου