Ο Άγιος Συμεών είναι ο κατ’ εξοχήν προστάτης των εγκύων γυναικών και ο φύλακας άγγελος της κυοφορούμενης νέας ζωής δηλ. του εμβρύου.
Ο Άγιος Συμεών που έδωσε το όνομά του στις τρεις εορταστικές ημέρες του Φεβρουαρίου, τα «Συμόγιορτα» (1-3 Φεβρουαρίου) είναι ο κατ’ εξοχήν προστάτης των εγκύων γυναικών και ο
φύλακας άγγελος της κυοφορούμενης νέας ζωής δηλ. του εμβρύου. Οι έγκυες γυναίκες τιμούν με μεγάλη ευλάβεια τη μνήμη του και απέχουν από κάθε εργασία μέσα και έξω από το σπίτι, για να μη γεννηθεί το παιδί σημαδεμένο.
Του «Άη Συμεού» δεν κόβουν με το μαχαίρι τίποτε, ούτε ψαλίδι ανοίγουν, ούτε ξύλα κόβουν με το τσεκούρι, «για να μην πάθει το παιδί καμίας εγκύου τίποτε». Την παραμονή πριν κοιμηθούν οι έγκυες βγάζουν τα ρούχα τους ανάποδα και προς τα πίσω, ώστε αν κατά τύχη είχαν αγγίξει κάτι, το σημάδι να βγει πίσω για να μη φαίνεται.
Ο Άγιος Συμεών κατά τη λαϊκή λατρεία θεωρούνταν προστάτης αλλά και Θεότρομος Άγιος για τις έγκυες τους
τρεις πρώτους μήνες της εγκυμοσύνης, γιατί πίστευαν ότι
τιμωρούσε αυστηρότατα κάθε παραβάτιδα έγκυο που δεν τιμούσε την
εορτή του, απέχοντας από κάθε εργασία, όπως απαιτούσε το έθιμο.
Η τιμωρία του Αγίου ήταν ότι αποτύπωνε σε εμφανές μέρος του
σώματος του εμβρύου που κυοφορούσε η γυναίκα, κάποιο σημάδι.
Έχει όμως και μια βάση ιατρική και δεν είναι απλώς μια ιδεοληψία ή δεισιδαιμονία. Σήμερα γνωρίζουμε ότι η οργανογένεση στο έμβρυο λαμβάνει χώρα τις πρώτες 12 εβδομάδες της κυήσεως. Αν τότε επισυμβεί στρες, αγχώδεις καταστάσεις, ισχυρές συγκινήσεις ή έντονες ενοχές στην έγκυο, τότε η υπερέκκριση αδρεναλίνης, η παραγωγή κατεχολαμινών, στιμουλίνης και Β ενδορφίνης ευνοούν τις εμβρυοπάθειες, ιδίως τις δερματικές δυσπλασίες όπως τα αιμαγγειώματα και τους σπίλους.
Μετά τον τρίτο μήνα της εγκυμοσύνης, αν η έγκυος βρισκόταν στην ανάγκη να εργασθεί, μπορούσε στο σπίτι, αρκεί να έφερε πάνω της ένα καθρεφτάκι και ένα σιδερένιο καρφί, οπότε πίστευε ότι εξουδετερωνόταν η παράβαση, αλλά έπρεπε να ζητήσει συγχώρεση και έπιανε με τα χέρια της τους γλουτούς της και μετά τα βουτούσε σε αλατόνερο και τα σκούπιζε. Οι Ελληνίδες έγκυες τηρούσαν τριήμερη αργία τα λεγόμενα «Συμό- γιορτα» (Αγίου Συμεών, Αγ. Τρύφωνος και Αγίας Παπαντής-Παναγίας).
Έχει όμως και μια βάση ιατρική και δεν είναι απλώς μια ιδεοληψία ή δεισιδαιμονία. Σήμερα γνωρίζουμε ότι η οργανογένεση στο έμβρυο λαμβάνει χώρα τις πρώτες 12 εβδομάδες της κυήσεως. Αν τότε επισυμβεί στρες, αγχώδεις καταστάσεις, ισχυρές συγκινήσεις ή έντονες ενοχές στην έγκυο, τότε η υπερέκκριση αδρεναλίνης, η παραγωγή κατεχολαμινών, στιμουλίνης και Β ενδορφίνης ευνοούν τις εμβρυοπάθειες, ιδίως τις δερματικές δυσπλασίες όπως τα αιμαγγειώματα και τους σπίλους.
Μετά τον τρίτο μήνα της εγκυμοσύνης, αν η έγκυος βρισκόταν στην ανάγκη να εργασθεί, μπορούσε στο σπίτι, αρκεί να έφερε πάνω της ένα καθρεφτάκι και ένα σιδερένιο καρφί, οπότε πίστευε ότι εξουδετερωνόταν η παράβαση, αλλά έπρεπε να ζητήσει συγχώρεση και έπιανε με τα χέρια της τους γλουτούς της και μετά τα βουτούσε σε αλατόνερο και τα σκούπιζε. Οι Ελληνίδες έγκυες τηρούσαν τριήμερη αργία τα λεγόμενα «Συμό- γιορτα» (Αγίου Συμεών, Αγ. Τρύφωνος και Αγίας Παπαντής-Παναγίας).
Παρούσα στη συνάντηση του Συμεών (ή Συμεώνος) με τον Ιησού ήταν και η γηραιά Άννα, κόρη του Φανουήλ, η οποία διακήρυξε ότι το μικρό παιδί ήταν ο Μεσσίας, που ανέμενε ο λαός του Ισραήλ. Η μνήμη της Άννας, που ανακηρύχθηκε προφήτις, συνεορτάζεται με αυτή του Συμεών.
Λαογραφία
Τον Άγιο Συμεών τιμούσαν οι έγκυες γυναίκες, που την ημέρα της γιορτής του απέφευγαν να κάνουν οποιαδήποτε εργασία, από φόβο μήπως το παιδί γεννηθεί «σημειωμένο», «με σημάδι». Η πρόληψη αυτή οφείλεται, σύμφωνα με τους λαογράφους (Μέγας), με την παρετυμολογία του ονόματος του Αγίου, που συσχετίστηκε με το ρήμα σημειώνω (κάνω σημάδι).Για την αποτροπή ενός τέτοιοι κακού, η έγκυος μόλις άγγιζε κάτι το απαγορευμένο (μαχαίρι,ψαλίδι, βελόνα κ.ά.) έπιανε ένα μέρος του σώματός της που ήταν σκεπασμένο με ρούχο, ώστε να αποτυπωθεί εκεί το υποτιθέμενο σημάδι. Εναλλακτικά, έλιωνε αλάτι, βύθιζε το χέρι της στο νερό και το σκούπιζε στο πίσω μέρος του σώματός της, απαγγέλοντας το δίστιχο: «Ό,τ’ έπιασα, ό,τ’ έκαμα, οπίσω μου να πάει/και σαν τ’ αλάτι που ’λιωσε έτσι και αυτά να λιώσουν».
Εκτός από τις έγκυες, την ημέρα της εορτής του Αγίου Συμεών, αργούσαν και οι κύριοι των ζώων, για να μην γεννηθούν «σημειωμένα» τα νεογνά τους.
πηγή: http://babyradio.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου